Jak co roku firma Deloitte przedstawia finansowy raport klubów ekstraklasy. Czego dowiadujemy się z tegorocznego raportu? W Górniku największą cześć przychodów stanowią przychody z transmisji, a koszty wynagrodzeń w klubie wciąż przekraczają przychody.
Górnik Zabrze z przychodami osiągniętymi w 2015 roku w wysokości 14,4 mln złotych uplasował się na 12. pozycji w tegorocznym rankingu. Największą cześć przychodów stanowią przychody z transmisji – 51%. Drugą w kolejności grupę przychodów stanowią przychody komercyjne – 41%. Najmniejsze przychody klub z Zabrza osiągnął z dnia meczu i to pomimo faktu, że frekwencja na stadionie przy ul. Roosevelta dała klubowi z Zabrza 6. miejsce w rankingu frekwencji, a na rekordowy mecz z Ruchem Chorzów przybyło aż 24,6 tys.
Górnik Zabrze zanotował spadek łącznych analizowanych przychodów. Różnica w przychodach klubu pomiędzy 2015, a 2014 r. wynosi -1,45 mln. zł. Każdy z klubów posiada różne możliwości finansowania swojej działalności, co ma odzwierciedlenie w strukturze przychodów. Przyjmuje się, że optymalną sytuacją dla klubu jest zrównoważony budżet. Górnik jednak nie posiada strategicznego sponsora o przewadze przychodów z tytułu transmisji. Klub stoi przed wyzwaniem rozwoju swojego budżetu działalnością innego rodzaju, takim jak np. transfery młodych zawodników oraz poprzez intensywne poszukiwanie sponsora strategicznego. Będzie to o tyle trudne, że klub spadł i w przyszłym sezonie będzie uczestniczyć w rozgrywkach I ligi
Do grupy klubów znacząco przekraczających optymalnym poziom wskaźnika wynagrodzeń zaliczyć można Górnik Zabrze. Koszty wynagrodzeń przekroczyły nawet poziom przychodów, a tego typu sytuacja nie jest możliwa do utrzymania w dłuższym terminie. Jednocześnie wysoki poziom wskaźnika nie pozwolił Górnikowi Zabrze na utrzymanie się w Ekstraklasie i w przyszłym sezonie rozgrywał on będzie swoje mecze na szczeblu I ligi.
Górnik Zabrze przychody:
Dzień meczu – wpływy ze sprzedaży biletów, karnetów oraz catering na stadionie.
Transmisje – wpływy klubów z transmisji telewizyjnych i radiowych, a także z premii za udział w pucharach krajowych oraz zagranicznych.
Komercyjne – wpływy z umów sponsorskich, reklam, sprzedaży koszulek, pamiątek klubowych oraz inne przychody komercyjne.
Cały raport do przeczytania: Tutaj
Źródło: Roosevelta81.pl/Deloitte
Foto: Roosevelta81.pl