PZPN opublikował raport dotyczący organizacji i poziomu bezpieczeństwa meczów piłkarskich szczebla centralnego PZPN rundy wiosennej sezonu 2012/13. Dotyczył on rozgrywek na poziomie Ekstraklasy, I oraz II Ligii. Przyjrzyjmy się zatem jak wygląda sytuacja związana z bezpieczeństwem w najwyższej klasie rozgrywkowej.
Frekwencja
Raport rozpoczyna się od przedstawienia frekwencji. W rundzie wiosennej rozegrano 120 spotkań, w których uczestniczyło 993 270 kibiców. Średnia na mecz wynosi zatem 8 277 osób. Rekord frekwencji padł w meczu Lecha Poznań z Wisłą Kraków, kiedy to na trybunach zasiadło 30 927 fanów. Średnia frekwencja również należy do klubu z Wielkopolski i wynosi 21 486 kibiców.
Całkowita publiczność na stadionach w trakcie rundy:
Górnik Zabrze ze względu na swój modernizowany stadion wypada dość daleko w tym rankingu, z łączną frekwencją wynosząca 24 000 kibiców. Co ciekawe udało się wyprzedzić fanów Polonii Warszawa, których obiekt nie jest w przebudowie.
Średnia publiczność na mecz w trakcie rundy:
Bezpieczeństwo
Na 120 rozegranych spotkaniach, 30 z nich określono jako „imprezy podwyższonego ryzyka”. Rekordzistami w tej dziedzinie są: Korona Kielce, Polonia Warszawa oraz Piast Gliwice, którym przypadły po 4 takie spotkania w rundzie. Jeden mecz Ekstraklasy zabezpieczało średnio 238 Stewardów oraz 252 policjantów. Najwięcej służb porządkowych przywitało kibiców na Legii: 470 Stewardów oraz 720 policjantów.
Średnia na mecz Stewardów oraz funkcjonariuszy policji:
W Zabrzu ze względu na ograniczoną pojemność stadionu, nakłady na bezpieczeństwo podczas meczu nie były wysokie. Porządku pilnowało 100 Stewardów oraz 69 policjantów.
Parkingi (kibice)
Delegaci wyłaniający zwycięzców tej kategorii brali pod uwagę lokalizację/ oddalenie parkingów względem stadionu, ich wielkość, ilość dróg wjazdowych/wyjazdowych, zarządzanie ruchem na parkingach oraz oznakowanie i czystość. Na wyróżnienie zasłużyły: Lechia Gdańsk, Korona Kielce oraz Wisła Kraków.
Przypomnijmy, że w Zabrzu powstanie dwupoziomowy, podziemny parking pod trybunami co powinno skutkować wysokim miejscem w rankingu. Jedynym „problemem” może być ilość dróg wjazdowych/wyjazdowych. Zgodnie z projektem, ulica Olimpijska będzie główną arterią prowadzącą na parkingi. Natomiast z niej, w trzech miejscach przewidziano docelowe wjazdy do podziemi stadionu.
Polityka informacyjna
Inaczej mówiąc sposób komunikacji klubu z kibicami. Ocena delegatów jest wysoka, jeżeli na oficjalnej stronie internetowej lub w ulotce informacyjnej znajdują się aktualne informacje dotyczące drużyny (wyniki, składy) oraz organizacji meczu (system sprzedaży biletów, godzina otwarcia bram, plan otoczenia stadionu, wskazówki dojazdu dla kibiców gości oraz gospodarzy). Najlepiej wypadły: Korona Kielce, Lech Poznań i Lechia Gdańsk.
Organizacja wejścia kibiców
Zaczyna się już przed stadionem. Plac powinien mieć dużą i bezpieczną powierzchnię (bez ścian, wąskich przejść itp.), czytelne oznakowanie, odpowiednią liczbę Stewardów, regulamin imprezy oraz sprawnie działające depozyty. W tym zestawieniu najlepiej wypadli Lechia Gdańsk, Wisła Kraków oraz Zagłębie Lubin.
Po zainstalowaniu bramofurtów na naszym stadionie, początkowo były problemy z wpuszczaniem kibiców, gdyż cały system się często zawieszał, teraz jest o niebo lepiej. Po oddaniu nowego stadionu, do dyspozycji kibiców zostanie oddanych 48 bramofurtów po wschodniej tronie obiektu, co usprawni wchodzenie na stadion.
Obsługa osób niepełnosprawnych
Pod uwagę brano obsługę osób niepełnosprawnych przez Stewardów. Zdaniem delegatów zwyciężyli Wisła Kraków, GKS Bełchatów oraz Korona Kielce.
W przyszłości stadion w Zabrzu będzie się odznaczał bardzo dobrą infrastrukturą dla osób niepełnosprawnych, którzy będą mieli specjalnie wydzielone miejsca parkingowe w podziemiach stadionu. Samochody zaparkują tuż przy windach, dzięki którym osoby niepełnosprawne dostaną się na trybuny. Dla tych którzy nie przyjadą autami, przygotowano od strony wschodniej obiektu specjalne rampy wjazdowe dla wózków inwalidzkich. Po ich pokonaniu będzie już tylko prosta droga na trybuny, gdzie wydzielono 56 specjalnych miejsc – podestów w ramach pierwszego etapu budowy. Warto dodać, że 1 podest pomieści dwie osoby niepełnosprawne oraz dwoje opiekunów.
Stewardzi (proaktywność)
Kategoria ta oznacza subtelne, delikatne podejście Stewarda do fanów. Steward nie powinien czekać, aż ktoś poprosi go o pomoc. Musi sam bacznie obserwować kibiców i znaleźć takich którzy jej potrzebują. W zestawieniu najlepiej wypadły: Korona, Podbeskidzie, Górnik, Piast oraz Zagłębie.
Goście
Najwięcej przyjął ich klub z Wrocławia, bo aż 5 330. Rekord wyjazdowy należy do fanów Lecha, których na mecz ze Śląskiem wybrało się 2 179 osób. Średni czas wchodzenia grup zorganizowanych na stadiony wynosi 46 minut. Średnia liczba wchodzących kibiców w ciągu jednej minuty to 10 osób. Najlepiej pod tym względem spisały się Śląsk (20 kibiców/min) oraz Wisła (16 kibiców/min)
Najwięcej przyjętych kibiców gości:
Ze względu na budowę nowego obiektu, Górnik nie przyjmował kibiców gości.
SLO
Z angielskiego Supporters Liaison Officer, czyli Koordynator ds. współpracy z kibicami. To osoba związana z klubem, nie pełniąca funkcji kierownika ds. bezpieczeństwa. SLO w Zabrzu został Dawid Florek. Jego zadania to m.in.:
– przekazywanie informacji na temat zorganizowanej grupy kibiców gości (liczebność, używane środki transportu, opóźnienia na trasie, ilość osób niewpisanych na „listę wyjazdową”)
– monitorowanie i rozwiązywanie problemów, skarg, uwag kibiców związanych z organizacją meczu (catering, depozyt, kontrola dostępu, praca służb bezpieczeństwa)
– bierze udział w komunikacji w sytuacjach kryzysowych związanych z oprawami meczowymi, oflagowaniem itp.
Mecze z incydentami
Nałożone kary finansowe: 33, na sumaryczną kwotę 417 000 zł
najwyższa kara finansowa: Legia Warszawa (70 000 zł)
Zakazy wyjazdowe dla kibiców: Wisła, Legia, Lech, Śląsk (po jednym meczu)
źródło: Roosevelta81.pl/pzpn.pl
foto: Kamil Dołęga/Roosevelta81.pl/pzpn.pl